Friday, May 8, 2015

Νεπάλ: το Νέκταρ του Σίβα



Οι Σαΐβίτες, οι οπαδοί του Σίβα, οι «θεϊκά μεθυσμένοι τρελοί» αντιπροσωπεύουν την ιδανική εικόνα του Sadhu όπως δημιουργήθηκε χιλιάδες χρόνια πρίν. Αντιμετωπίζονται με μεγάλη ευλάβεια, μιμούνται τα πιο ακραία χαρακτηριστικά του θεού, περιπλανιούνται στα Ιμαλάϊα ή στους χώρους καύσης των νεκρών, μετέχουν ενίοτε σε αποτρόπαιες τελετές και φουμάρουν εν αφθονία  «chillum», το νέκταρ του Σίβα. O Σαΐβισμός θεωρείται το «master» του γιόγκι.


Ο Ινδουισμός διαθέτει μια απέραντη πολυμορφία θρησκευτικών πεποιθήσεων που ξεκινούν από έναν απροσδιόριστο μονοθεϊσμό και καταλήγουν σ’έναν πληθωρικό πολυθεϊσμό. Πουθενά αλλού στον κόσμο δεν παρουσιάστηκε ποτέ ενα τέτοιο θρησκευτικό σύστημα με τόσες θυσίες και τελετές. Ηταν επίσης η πρώτη θρησκεία που ενσωμάτωσε την χρήση κάνναβης στις πρακτικές της. Την ινδουστική τριάδα των πιο σπουδαίων θεοτήτων, την Τριμούρτι, την συνθέτουν ο Βράχμα ο δημιουργός, ο Βίσνου ο προστάτης και ο Σίβα ο καταστροφέας Ο Βράχμα δημιουργεί ,ο Βίσνου διατηρεί ενώ ο Σίβα είναι διπρόσωπη θεότητα, συγκεντρώνει αντιτιθέμενες ιδιότητες και  αναφέρεται με πολλά προσωνύμια  όπως:

*Σίβα Ναταράτζα «ο κοσμικός χορευτής»

*Σίβα Αρνταναρεσβάρα ,που σημαίνει «ο ανδρόγυνος», η θηλυκή πλευρά του ονομάζεται Σάκτι, Πάρβατι, Ντούργκα, Κάλι. Σε ορισμένες περιπτώσεις  αποτελεί ζευγάρι με τη Σάκτι, την ανώτατη Θεά.

*Σίβα Μπαΐράβα, η πιο τρομακτική του εκδήλωση, περιπλανιέται γυμνός καλλυμένος με στάκτες.

*Σίβα Νεέλα Κάνθα, που σημαίνει «με μπλέ λαιμό».

Ο λαιμός του Σίβα είναι γαλάζιος διότι κατά τον μύθο όταν ο θεός άρχισε να κτυπάει τον ωκεανό του γάλακτος -συμβόλο του διαστήματος και του γαλαξία –όλα τα πλάσματα της γής εμφανίστηκαν από τα βάθη του. Στο τέλος το νέκταρ αναδύθηκε στην επιφάνεια μαζί μ’ενα φοβερό δηλητήριο το καλακούτα, το οποίο απειλούσε να καταστρέψει τον κόσμο. Ο Σίβα αμέσως όρμησε και κατάπιε το δηλητήριο, έτσι ώστε δεν μπορούσε να προκαλέσει πλέον κακό και χρωμάτισε για πάντα γαλάζιο το λαιμό του. Σταγόνες απο το νέκταρ εκτοξεύτηκαν στην γή και απ΄αυτές εμφανίστηκε το Bhang (αρχαίο όνομα της κάνναβης).


Ο Σίβα λατρεύεται επίσης ως Linga (φαλλός) σύμβολο της παντοδυναμίας του και  το θηρίο-μορφικό του σύμβολο είναι ο ταύρος που βρίσκεται σε κάθε ναό απέναντι από το κυρίως ιερό. Σίβα σημαίνει «αυτός που εξαγνίζει» «ο ευοίωνος» «ο αίσιος». Ο Σίβα είναι ο Kala (χρόνος) αλλά και ο Mahakala (μέγας χρόνος ή αιωνιότητα). 

 Είναι ο Μέγιστος Θεός (Mahadeva) κυρίως ανάμεσα στις χαμηλές κοινωνικές τάξεις που έχουν αποκλειστεί από την συμμετοχή τους στην βραχμανική θρησκεία.


Είναι ο μεγαλύτερος απ’ όλους τους γιόγκι, ο μέγας δάσκαλος που αποκαλύπτει στους θεούς και τους αγίους την ουσία των ιερών κειμένων, ο κύριος της μουσικής, ο καλοκάγαθος φύλακας των ψυχών αλλά και σύμβολο αισθησιασμού και οργισμένος εκδικητής. Είναι ο θεός της έκστασης, της ελευθερίας. Απαρνείται κάθε κοσμική εξουσία και εμφανίζεται με το σώμα ενός ζητιάνου ασκητή (Mahayogi). Γυμνός και πασαλειμμένος με στάκτες που περισυλλέχθηκαν από τις καύσεις των νεκρών γίνεται το σύμβολο της τέλειας απάρνησης. Ο Ινδουισμός υποδιαιρείται σε πολλές αιρέσεις, οι κυριότερες είναι: των Βισνουΐτών,των Σαΐβιτών,των Σάκτας και των Κανάπτγια. Ο Σαΐβισμός υποδιαιρείται επίσης σε πολυάριθμες σέκτες:



*Lingashtaya, οπαδοί της Tantric yoga είναι αφιερωμένοι στη λατρεία του θεού με τη μορφή Linga (λατρεία της λειτουργίας αναπαραγωγής).

*Gorakhnathis  ή Babas  Nath, ασκητές του Tantric Yoga.

*Udasin, οι  μετριοπαθείς

*Aghoris, μιμούνται τα πιο ακραία χαρακτηριστικά του θεού.

*Shaktas, λατρεύουν την σύζυγο του Σίβα, που την επικαλούνται άλλοτε με το όνομα Ντέβι, που συμβολίζει τη μητέρα της ζωής και της τρυφερότητας και άλλοτε με το όνομα Ντούργκα ή Κάλι που συμβολίζει τη σκληρή και αιμοβόρα θεά.

Υπάρχουν και τάγματα γυναικών στο στρατό του Σίβα που συνήθως αποτελούνται απο χήρες, διαζευγμένες, ανύπαντρες ή ορφανές.



Ο Σαΐβισμός είναι η αρχαιότερη λατρεία στή γή, ο Σίβα είναι για τους Ινδουιστές το ισοδύναμο του Αδάμ. Τα πιο σημαντικά ιερά του Lord Shiva θεωρούνται το Pashupati, στο Κατμαντού και το Golden Temple στο Βαρανάσι. Η Mahashivaratri  η μεγάλη ημέρα του Σίβα γιορτάζεται την περίοδο της νέας σελήνης μετά το χειμώνα (μεταξύ Φεβρουαρίου και Μαρτίου). Είναι ένα από τα πιο σημαντικά θρησκευτικά φεστιβάλ των Ινδουιστών, εκκατομύρια προσκυνητές συρρέουν κάθε χρόνο στα διάφορα ιερά που είναι αφιερωμένα στη θεότητα.

 H Mahashivaratri  είναι συνυφασμένη με την έκχυση στο Linga και την κατανάλωση από τους πιστούς του ιερού ποτού Bhang και με το κάπνισμα μαριχουάνας υπό μορφή chillum. Το Bhang παρασκευάζεται από ανθούς και φύλλα κάνναβης, αγίασμα από τα νερά του Γάγγη, ξηρούς καρπούς, γάλα και ζάχαρη. Είναι δηλαδή ενα είδος milkshake . Οι πιστοί το καταναλώνουν με την πεποίθηση οτι τους βοηθάει να επικεντρωθούν στη λατρεία του θεού.

Η μαριχουάνα κατέχει μια εξέχουσα θέση στον Ινδουισμό. Υπάρχει μια μεγάλη και ποικίλη ιστορία της χρήσης της σε θρησκευτικές τελετές που χρονολογείται από το 1500πχ. Μερικά από τα ιερά κείμενα περιγράφουν τη χρήση του Soma ενός μεθυστικού ποτού που πιστεύεται ότι είναι μαριχουάνα. Η τελετουργική χρήση της κάνναβης σε συνδυασμό με το Ταντρικό σεξ προέρχεται από τις Βέδες, που κάνουν αναφορά στο ιερό νέκταρ amrita. Αυτό μπορεί να ήταν αρχικά ενα είδος ψυχεδελικών μανιταριών που μεταξύ 7ου και 11ου αιώνα αντικαταστάθηκε από την κάνναβη. Η μαριχουάνα είναι τόσο έντονα ριζωμένη στην κουλτούρα τους που τους είναι αδύνατον αγνοήσουν την χρήση της, θεωρείται δε φυτό υψίστης θρησκευτικής σημασίας. Αναγνωρίζουν στην κάνναβη τόσο μια αναζωογονητική δράση οσο και ευρύτερες θεραπευτικές ιδιότητες, θεωρώντας πως ενισχύει τη σοφία και τη δυνατότητα κατανόησης του ανθρώπου.


Λατρευτικά οι τελετές του Vamachara Tantra (αριστερής ατραπού του Tantric Yoga)περιλαμβάνουν χρήση μαριχουάνας και τελετουργικό σεξ, το οποίο αποσκοπεί στην αύξηση της Kundalini, ενέργειας που ξεκινά από την βάση της σπονδυλικής στήλης μέχρι τα ψηλότερα σημεία του εγκεφάλου.

  Κάποιοι ασκητές του Tantra επιδίδονται σε ολοκληρωμένες σεξουαλικές επαφές μόνο μια φορά το χρόνο και μόνο για αναπαραγωγή κατά τη διάρκεια της  Mahashivaratri.
 
  
Οι πιστοί γεννειοφόροι ασκητές καπνίζουν μαριχουάνα για την επίτευξη πνευματικής σύνδεσης με τον Σίβα. Μεταξύ των ιερών ανδρών η κάνναβη χρησιμοποιείται παραδοσιακά για να εξευμενίσει τα ζωώδη ένστικτα, να ελαττώσει τη λίμπιντο, για υπο-βοήθημα στην αυτοσυγκέντρωση ή για διαύγεια στη σκέψη. Προσεγγίζουν την κάνναβη με σεβασμό, κόβουν προσεκτικά με τα οστεώδη χέρια τους τον ανθό σένα μικρό ξύλο κοπής, τοποθετούν το περιεχόμενο σ’έναν πήλινο κωνικό σωλήνα (chillum). Καπνίζουν με τελετουργικό τρόπο, φέρνουν ευλαβικά το chillum στο ύψος του μετώπου, κάνουν επίκληση δυνατά στο θεό ψάλλοντας τα ιερά Mandra « Boom Shiva» «Aum Shiva Shankara Hari Hari Ganga» «Aum Namah Shivaya» ρουφούν μ’όλη την δύναμη των πνευμόνων τους, εξαφανίζονται εκστασιασμένοι πίσω από ένα σύννεφο αρωματικού καπνού και λαμβάνουν πνευματική καθοδήγηση Sadhana. Αυτό θεωρείται ως prassad –προσφορά –στο Σίβα.


 Όλες αυτές οι μέθοδοι, όλα τα μονοπάτια του Yoga ασχολούνται μ’ενα μόνο πρόβλημα, πως να χρησιμοποιείς το Νού. Με τη σωστή χρήση  ο νους φτάνει στο σημείο να γίνει μή-νους. Με λάθος χρήση ο νους φτάνει στο σημείο να γίνει χάος. Υπάρχουν δύο πόλοι, εσύ κι ο νους σου. Αν συνυπάρχουν ,θα είσαι δυστυχής. Θα πρέπει αν εξαφανιστεί ο ένας από τους δυο. Αν εξαφανιστεί ο νους φτάνεις στην αλήθεια, αν εξαφανιστείς εσύ φτάνεις στην τρέλα. Αν γίνεις εσύ κυρίαρχος ,ο νους μπορεί να σε οδηγήσει στη μη-δυστυχία. Οταν είσαι ευτυχισμένος, είσαι ανοικτός,  ζωή ρέει μέσα σου, η ψυχή σου είναι μεγαλύτερη, έχεις μεγαλύτερη έκσταση. Ο νους ενός φωτισμένου απλά εξαφανίζεται, δεν μπορεί να τον χρησιμοποίησει πια, εξαφανίζεται ως αφέντης, παραμένει ως υπηρέτης. Αυτό υποστηρίζουν οι ιεροί άνδρες οτι μπορούν να κάνουν οι μέθοδοι. Ιδού η σύγκρουση, η ρίζα του κάθε αγώνα, ποιός θα εξαφανιστεί. Η Mahashivaratri  δεν είναι δημοφιλής μόνο στους ασκητές.

Οι νέοι και οι έφηβοι είναι επίσης συνεπαρμένοι μ’αυτή την γιορτή και με τη χρήση bhang και μαριχουάνας, δηλαδή το κάπνισμα chillum έχει καταστεί συνήθης πρακτική μεταξύ των νέων και των sadhus. Φυσικά η κάνναβη θεωρείται παράνομη στην Ινδία και το Νεπάλ αλλά κατά την διάρκεια της Mahashivaratri οι θνητοί έχουν την δυνατότητα να καταναλώνουν ελεύθερα, εν αφθονία μαριχουάνα. Οι ασκητές προσφέρουν ως «αντίδωρο» στους προσκυνητές κάνναβη που έχουν με μεράκι και προσευχές καλλιεργήσει μόνοι τους ως prassad. Οταν επιτρέπεις σ’όλους να ενωθούν μαζί σου κι εσύ ενώνεσαι με όλους γιορτάζεις τη ζωή. Αυτή η γιορτή είναι η μεγαλύτερη προσευχή, η υψηλότερη κορυφή του διαλογισμού..